Drivhuset
Formål
Formålet med økten er at elevene skal tilegne seg kunnskap om hvordan et drivhus fungerer og hvordan det kan brukes til å produsere egen mat.
Kompetansemål
Naturfag
-
Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
-
Gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
Mat og helse
- Bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
Gjennomføring av undervisningen
Dette er et opplegg som er todelt. Første del krever lite og kan gjennomføres i et klasserom. Her skal elevene ved hjelp av internett svare på spørsmål knyttet til drivhus. I andre del av opplegget er det lagt opp til at elevene skal dyrke urter eller grønnsaker i et drivhus. Man kan enkelt bygge et lite drivhus selv, men det finnes også billige varianter man kan kjøpe. Prosjektet kan følges opp kontinuerlig ved at elevene observerer utviklingen av plantene. Det kan være lurt å plante noe spiselig slik at elevene kan lage et måltid når planten er moden. Tips! Et alternativ er å besøke en bonde som benytter veksthus i sin matproduksjon.
Elevoppgaver
Arbeidsoppgave
Arbeid individuelt eller i par.
- Forklar kort hvordan et drivhus fungerer.
- Undersøk hvilke matvarer som er vanlig å dyrke i drivhus/veksthus i Norge.
- Hvorfor tror du man bruker drivhus/veksthus til produksjon av matvarer i Norge?
Fordypningsoppgave
Prosjektarbeid – et eget minidrivhus
- Bestem deg for hva du vil dyrke i drivhuset.
- Skriv regelmessig ned hvordan planten vokser. Tegn eller ta bilder av plantene.
- Høst inn plantene når de er modne og bruk det til å lage en matrett!