Ta en potet– oppstart
Dette undervisningsopplegget er første del av Potetprosjektet, og skal gjennomføres på våren.
Formål
Formålet med økten er å tilegne seg kunnskap om hvordan man kan dyrke og høste poteter på en bærekraftig måte.
Kompetansemål
Naturfag
- Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.
Gjennomføring av undervisningen
Dette opplegget kan gjennomføres i løpet av en undervisningsøkt. Det aller første vi skal gjøre i dette prosjektet er å legge potetene i vinduskarmen noen uker (3-4) for at potetene skal lysgro. Dette kan vi godt gjøre på skolen, eller ved at alle får med en eller flere poteter hjem for å legge de et sted det er godt med lys. Mens potetene ligger i vinduskarmen, er det andre ting vi må forberede før vi kan sette potetene i jorda. Les «Mine poteter– steg for steg» høyt og la elevene diskutere spørsmålene i par.
Elevoppgaver
Arbeidsoppgave
Les «Mine poteter– steg for steg» og svar på spørsmålene.
- Hvorfor skal man lysgro potetene?
- Hva bør man tenke på når man skal sette potetene?
- Noter ned noen punkter du mener det er viktig å tenke på når man skal dyrke poteter.
Diskuter i par.
- Hva menes med «bærekraftig matproduksjon»?
- Hva kan man gjøre for å sikre at dyrkingen blir så bærekraftig som mulig?