Hjelp biene

Formålet med opplegget er at elevene skal utforske hvordan man kan gjenbruke gamle materialer for å bygge et biehotell, og reflektere over bienes viktige rolle i naturen.

Kunst og håndverk

• Bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte
  • Prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø

• Utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

Dette er et tverrfaglig opplegg som kan gjennomføres på 2-3 undervisningsøkter. I første del av opplegget skal elevene se videoen «Alt om bier på 5 minutter» og «Biene skaffer deg mat«. Svar på de vedlagte spørsmålene. Videre skal elevene undersøk om det er gamle materialer på sløyden eller gamle trestubber i nærmiljøet som kan brukes til å lage et biehotell. La elevene i grupper lage biehotellene. Avslutt prosjektet med å lage en informerende plakat som skal stå i nærheten av biehotellene. Plakaten skal informerer om hvordan man kan lage et eget biehotell, hvorfor bier forsvinner og bienes viktige rolle for natur og mennesker.

Arbeid individuelt med spørsmålene.

• Hva er pollen?
  • Hvorfor trenger blomster og bier hverandre?
  • Hvorfor er det et problem for natur og mennesker at bier forsvinner?

Lag et biehus

• Undersøk hva slags materiale man bør bruke. Finn ut om det er noe slikt materiale på skolen eller i nærområdet.
  • Undersøk hvor man bør henge biehotell. Finn et sted rundt skolen eller i nærområdet hvor biene vil trives.

Lag en informerende plakat som skal stå ved biehotell. Plakaten skal inneholde informasjon om:

• Hvorfor bier er viktig for naturen og mennesker.
  • Noen grunner til at bier forsvinner.
  • En beskrivelse av hvordan man kan lage et biehotell. Lag gjerne en tegning som viser de ulike stegene.