Lag et steintroll

Formålet med økten er at elevene skal eksperimentere med å lage figurer av stein og andre gjenstander fra naturen.

Kunst og håndverk

• Eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast

Dette er et opplegg som kan gjennomføres i løpet av en undervisningstime. I første del av økten skal elevene ut i nærområdet for å samle steiner. I andre del skal elevene bruke maling og lim for å lage figurer med steinene de har funnet.

• Start med å samle inn steinene du trenger. Hvis du vil bruke runde steiner er det lurt å lete i bekker, elver eller i fjæra. Om steinene er veldig våte er det lurt å tørke dem, slik at malingen og limet sitter godt.
  • Lim sammen steinene til en ønsket form.
  • Når du skal lage steintrollet kan du bestemme selv hvordan det skal se ut. Kanskje den har blå fjær på ryggen, eller rosa garn som hår? Du kan også finne ting i naturen du kan pynte trollet med, som skjell og kongler.