Smuldrepai med bær

Formålet med opplegget er at elevene skal tilegne seg kunnskap om hvordan man kan utnytte naturen i nærområdet til matlaging.

Mat og helse

• Utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid
  • Fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa
  • Følgje prinsipp for god hygiene i samband med matlaging
  • Bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging

Dette er et opplegg som vil kunne gjennomføres i løpet av én undervisningstime hvis man velger å bruke kjøpte bær. Hvis opplegget gjennomføres på sensommeren, og man har natur i nærheten, kan man ta med elevene ut for å plukke bær til paien. Man kan selv velge hvilke bær man bruker og kan enkelt endre oppskriften slik at det passer med bærene dere har plukket. Hvis dere virkelig har lyst til å eksperimentere kan dere lage smør med noen enkle hopp og sprett! Avslutningsvis skal elevene svare på spørsmålene i fordypningsoppgaven. Elevene kan bruke internett for å finne svar på spørsmålene.

• Gå ut et sted i nærområdet hvor dere vet at det er bær.
  • Plukk omtrent 800 gram med bær per gruppe.

Oppskrift

Ingredienser:

• 200 gram smør
  • 4 dl lettkokte havregryn
  • 2 dl hvetemel
  • 2 dl brunt sukker
  • 400 gram bringebær
  • 400 gram blåbær
  • 1 spiseskje potetmel

Fremgangsmåte:

• Sett en stekerist nederst i ovnen. Skru på ovnen, og sett på 200 grader med over- og undervarme. Da vil kaken bli stekt fra begge sider, og bli ordentlig gjennomstekt.
  • Ha smøret i en kjele, og smelt det på lav varme. Det tar litt tid, men da blir det ikke brent. Når smøret har smeltet kan du skru av platen og trekke kjelen til side.
  • Mål opp havregryn og hvetemel, og ha det i en bolle. Mål opp brunt sukker og ha det i samme bolle. Med rene hender kan du blande dette godt sammen oppi bollen.
  • Hell det smeltede smøret oppi bollen med havregryn, hvetemel og brunt sukker. Rør med en sleiv til alt er godt blandet.
  • Hell bringebær og blåbær i en ildfast form. Pass på at den er stor nok. Ha potetmel over bærene, og rør det godt sammen.
  • Nå kan du helle deigen over bærene. Fordel deigen utover, slik at det blir som et lokk over bærene.
  • Sett formen inn i ovnen, og stek kaken i 30 minutter. Husk å bruke grytekluter og gryteunderlag når du tar kaken ut av ovnen, så du ikke brenner deg.
  • La kaken hvile i 5 minutter før du serverer. Iskrem, vaniljesaus eller krem smaker kjempegodt til!

Bruk internett for å og svar på spørsmålene.

• Hva slags næringsstoffer inneholder bærene dere har brukt?
  • Hvorfor er dette viktige næringsstoffer for kroppen?