Lag yoghurt-brød

Formålet med økten er at elevene skal lære å lage et yoghurtbrød.

Mat og helse

• Følgje prinsipp for god hygiene i samband med matlaging
  • Bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging

Dette er et opplegg som kan gjennomføres i løpet av en undervisningstime. I denne økten skal elevene følge oppskriften til et smakfullt yoghurt-brød.

Ingredienser:

• 1 spiseskje tørrgjær
  • 2 spiseskjeer romtemperert vann
  • 300 gram yoghurt naturell
  • 350 gram hvetemel
  • 1 spiseskje sukker
  • 1 teskje salt
  • litt rapsolje

Fremgangsmåte:

• Bland gjær og vann sammen i en bolle.
  • Legg til yoghurt og bland godt.
  • Tilsett resten av ingrediensene og elt deigen i 5 minutter, til den er jevn og smidig.
  • La deigen heve i omtrent en time.
  • Hell litt olje i hendene og over deigen, og del deigen opp i 6 like store deler.
  • Ta en av delene, og bruk hendene til å lage et flatt brød. Det kan godt ligne på et pitabrød eller et naanbrød. Brødet vil heve veldig i stekepannen, så det er lurt å gjøre den veldig tynn.
  • Strekk deigen godt ut, og legg den i en stekepanne på middels varme. Du trenger ikke smør eller olje i stekepannen, oljen du helte over hendene og deigen er nok.
  • Press gjerne brødene ned med hendene eller en skje, slik at de blir både flate og runde.
  • Stek brødene i omtrent 1 minutt på hver side, så de ikke blir for stive.

Spis brødene som en brødskive med masse godt pålegg, eller del den som et pitabrød og ha masser av godsaker inni brødet.