Utforsk søppels nedbrytningstid
Formål
Formålet med opplegget er at elevene skal tilegne seg kunnskap om søppels nedbrytningstid i naturen.
Kompetansemål
Naturfag
- Undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
- Bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
Gjennomføring av undervisningen
Du kan selv velge hvor lenge opplegget skal vare, men det bør minimum vare i fem uker. Som hjemmelekse kan elevene ta med ulike typer søppel hjemmefra som dere kan bruke i prosjektet. Eventuelt kan dere kombinere prosjektet med en ryddedag hvor dere tar vare på noe av søppelet dere har plukket. For å gjennomføre prosjektet må det graves et hull i jorden i nærområdet som dere kan legge avfallet i. Legg søppelet i hullet og dekk til med planker. Besøk hullet regelmessig for å undersøke hva som skjer. Når prosjektet er avsluttet skal elevene skrive en rapport med utgangspunkt i sin egen hypotese opp mot observasjonene.
Under er noen forslag til nedbrytningstid:
- Matrester og hundebæsj: 2 uker
- Appelsin- og bananskall: 2-5 uker
- Aviser: 3-12 måneder
- Sigarettsneip: 1-5 år
- Melkekartonger: 2 år
- Tyggegummi: 5 år
- Genser: 5 år
- Møbler: 13 år
- Malt tre: 13 år
- Materialer av nylon: 30-40 år
- Brusboks: 200 år
- Plastposer: 400 år
- Bleie: 450 år
- Plastflasker: 500 år
- Glass og glassflasker: 4.000-1.000.000 år
- Sykler: mer enn 1.000 år
- Mobiltelefoner og batterier: mer enn 1.000 år
Elevoppgaver
Hjemmeoppgave
- Ta med forskjellige typer søppel hjemmefra. Dette kan for eksempel være plast, matavfall, papp og glass.
- Viktig! Ikke bruk avfall i prosjektet som kan være skadelig for naturen.
Arbeidsoppgave
- Legg hver type avfall hver for seg i hullet.
- Noter ned hvor lang tid du tror det vil ta før de ulike avfallssortene blir brutt ned. Begrunn svaret.
Besøk hullet regelmessig for å undersøke hvilke type avfall som blir brutt ned og ikke.
- Noter ned hvilke avfall som blir brutt ned og hvor lang tid det tar.
Fordypningsoppgave
Skriv en rapport fra prosjektet.
- Presenter funnene fra observasjonene. Hva slags søppel ble brutt ned? Hvor lang tid tok det?
- Hvordan passet resultatene opp mot hva du trodde?
- Hvorfor tar det lenger tid for noen materialer å brytes ned enn andre?
Viktig! Husk å kildesortere det resterende avfallet som ikke er brutt ned når prosjektet er avsluttet. Gjør gjerne kildesortering til en del av undervisningsopplegget.