Rydd i naturen

En enkel aktivitet alle kan gjøre på vei til skolen, i skogen eller i hagen. Alt du trenger å gjøre er å finne ting som ikke hører hjemme i naturen.

Svært mange kaster søppel i grøfta, ute i skogen eller inn i andres hager. Det er både forurensende og veldig stygt. Søppelet er dårlig for naturen, og kan faktisk være farlig for både dyr og fugler. Ved å ha noen små plastposer og hansker i jakkelommen kan du plukke opp søppel fra grøftekanten, under epletreet eller i skolegården. Da blir det mye hyggeligere å være ute, både for mennesker og dyr.

Hvis det er mye søppel i et spesielt område kan du ta kontakt med kommunen din. De kan nemlig sette opp søppelkasser, slik at litt mindre søppel blir dumpet i naturen.

Dette kan også gjøres til en konkurranse. En dommer kan plassere forskjellig søppel i en løype, mens deltagerne prøver å finne alle sammen. Husk å få med dere alt søppelet når konkurransen er over.

Husk på dette; ingen kan ta alt, men alle kan ta litt! Takk for at du kaster søppel i søppelkasser!