Bioenergi
Formål
Formålet med økten er at elevene skal tilegne seg kunnskap om fornybar energi og bioenergi.
Kompetansemål
Naturfag
- Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
- Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
Norsk
- Orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
- Beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
-
Utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster
Gjennomføring av undervisningen
Dette er et opplegg som kan gjennomføres på 1-2 undervisningstimer. I første del av økten skal elevene reflektere rundt bruken av fornybar energi og bioenergi. Se gjerne «Hva er fornybar energi?» etter at elevene har svart på spørsmålene. I fordypningsoppgavene skal elevene lage en plakat om bioenergi.
Elevoppgaver
Arbeidsoppgave
- Hva tenker du på når du hører ordene «fornybar energi»?
- Hvorfor kan man si at trær er en fornybar energikilde?
Fordypningsoppgave
Lag en plakat om bioenergi. Ta utgangspunkt i punktene under.
- Forklar hva som menes med bioenergi.
- Forklar hva som menes med at bioenergi er fornybar.
- Hvilke fordeler og ulemper har bioenergi?
- Finnes det noen biokraftverk i ditt nærområde?