Antibiotika i husdyrproduksjon (ungdomstrinnet)
Formål
Formålet med økten er at elevene skal tilegne seg kunnskap om bruken av antibiotika i husdyrproduksjon både nasjonalt og globalt.
Kompetansemål
Mat og helse
- Kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte korleis forbrukarmakt kan påverke lokal og global matproduksjon
- Utforske klimaavtrykket til matvarer og gjere greie for korleis matval og matforbruk kan påverke miljøet, klimaet og matsikkerheita
Gjennomføring av undervisningen
Dette er et opplegg som kan gjennomføres i løpet av en undervisningstime. I første del av økten skal elevene tilegne seg kunnskap antibiotika og antibiotikaresistente bakterier. I andre del av økten er det lagt opp til at elevene skal undersøke bruken av antibiotika i landbruket i Norge og andre europeiske land. Her er det lurt om halvparten av klassen arbeider med norsk matproduksjon og halvparten tar for seg et selvvalgt europeisk land. I siste del av økten skal elevene reflektere rund hvorfor antibiotikabruken varierer fra land til land.
Elevoppgaver
Arbeidsoppgave
Norge er det landet i Europa som bruker minst antibiotika i husdyrproduksjonen. Antibiotika er viktig, og ofte nødvendig når dyr blir sjuke, men kan også by på utfordringer i form av utviklingen av antibiotikaresistente bakterier.
Bruk internett for å finne svar på spørsmålene.
- Hva er antibiotika?
- Hva betyr «antibiotikaresistens»?
- Hvorfor er antibiotikaresistente bakterier en trussel?
Fordypningsoppgave
Ta utgangspunkt i enten Norge eller et annet europeisk land.
- Hvor mye antibiotika bruker landet i sin husdyrproduksjon?
- Undersøk om landet har tiltak som begrenser bruken av antibiotika i landbruket.
Presenter funnene for en partner.
Refleksjonsspørsmål
Diskuter i par eller i plenum.
- Er det forskjell på bruken av antibiotika i de to valgte landene?
- Hvorfor tror dere at Norge bruker så lite antibiotika i forhold til andre land i Europa?
- Hva bør man som forbruker være bevisst på når det kommer til matproduksjon og antibiotika?