Bakt potet

Dette opplegget er en del av Potetprosjektet, men kan brukes uavhengig av prosjektet.

Formålet med opplegget er at elevene skal tilegne seg kunnskap om potetens næringsinnhold og hvordan den enkelt kan brukes i matlaging.

Mat og helse

• Bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging
  • Fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa

Dette opplegget er todelt og kan gjennomføres i løpet av en undervisningstime. Elevene skal følge oppskriften på bakt potet og arbeide med fordypningsoppgaven når potetene er i ovnen. Tips! Lag eget kryddersmør som tilbehør til bakt potet.

• Elevene begynner med følge oppskriften under:

Oppskrift:

• Sett stekeovnen på 200-225°C. Deretter pakker vi potetene inn i aluminiumsfolie, før vi steker de på en stekerist eller et stekebrett på 200-225°C i ca 60-80 minutter.
  • For å finne ut om poteten er ferdig kan du stikke en kniv i den. Går kniven lett igjennom poteten, betyr det at den er ferdig. Ta ut potetene, og la de kjøle seg litt ned. Lag et snitt i poteten og klem på midten slik at den åpner seg.
  • Nå kan du legge i det tilbehøret du måtte ønske.

Arbeid med spørsmålene i par.

• Hvilke næringsstoffer får vi gjennom å spise potet?
  • Hvorfor er disse næringsstoffene viktig for kroppen?