Inviter på dagstur

Inviter naboer, klassekamerater og venner du ikke kjenner enda på en flott dagstur i ditt nærmiljø! Slik kan du lære andre å sette pris på naturen slik du gjør.

Mange i ditt nærmiljø har kanskje aldri vært på skogstur, fordi de ikke vet om de fine løypene du går i. Ved å invitere dem med på tur får de oppleve noe helt nytt, og oppdager kanskje en ny interesse de ikke visste de hadde.

Det er lurt å planlegge turen slik at så mange som mulig kan bli med. En som ikke har gått turer synes nok en fjelltur kan bli for slitsomt. Planlegg en fin tur som ikke er slitsom, hvor dere har en fin pause med mat og drikke når dere kommer frem. Det er også fint om løypa er i nærmiljøet, så man slipper å reise langt for å kunne bli med.

Lag plakater om turen som du kan henge opp på butikker, skoler, barnehager og postkassestativer. Fortell om turen, hvor lang tid det tar, hva folk bør ha på seg og om de bør ha med mat og drikke. Husk å skrive hvor og når dere møtes, og når dere begynner å gå. Mange vil nok bli med når de kan bli kjent med nye mennesker, og ikke trenger å ha med kart for å vite at de kommer trygt frem og tilbake.