Søppel i naturen
Formål
Formålet med økten er at elevene skal tilegne seg kunnskap om kildesortering, søppel i naturen og hvilke tiltak man kan gjøre for å forhindre forsøpling.
Kompetansemål
Naturfag
- Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
Samfunnsfag
- Utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
Gjennomføring av undervisningen
Opplegget er todelt og vil kunne gjennomføres på 1-2 undervisningstimer. I første del av opplegget skal elevene ut i nærområdet for å plukke søppel. I andre del skal elevene kildesortere avfallet de har funnet. Sett frem søppelkasser med tydelig merking slik at elevene lett kan kaste avfallet i riktig søppelkasse. Gå gjennom søppelkassene og forklar hva de ulike merkene betyr. Avslutt økten med å diskutere hvordan søppel kan påvirke dyr og natur, og hvordan man kan unngå søppel i naturen. Tips! Norske kommuner har forskjellige kildesorteringssystemer, så det anbefales å sjekke kommunens retningslinjer for kildesortering på forhånd.
Elevoppgaver
Arbeidsoppgave
- Plukk søppel i skoleområdet.
Bruk gjerne hansker for å unngå å bli skitten på hendene.
Oppfølgingsoppgave
- Kildesorter avfallet i søppelkassene som læreren har satt frem.
Refleksjonsspørsmål
Diskuter i grupper eller par.
- Hvordan kan søppel skade naturen og dyrene som lever der?
- Hva kan du gjøre for at søppel ikke blir liggende i naturen? Finn minst tre eksempler.