Internasjonal matsamling

Inviter klassekamerater, familiemedlemmer og mennesker du aldri har møtt på en internasjonal dag! Be alle ta med en typisk matrett fra sitt land, og lag en flott buffet hvor man kan smake masse forskjellig mat og bli kjent med hverandre.

Verden har blitt veldig liten, og det kan være mange forskjellige kulturer som lever i ditt nærmiljø. Det er viktig å invitere flyktninger og de som bor på asylmottak med på fritidsaktiviteter, slik at de føler seg inkludert. Dette vil hjelpe dem med språk, og kan gi deg en ny venn for livet.

Heng opp informasjonsark på butikken, ved asylmottaket, på skoler, i barnehager og lignende. Alle skal være velkomne, og det er flott om alle kan ta med seg en rett som er vanlig i landet de kommer fra. Kanskje du får smake piroger slik polakker spiser dem, eller baba ganoush slik en fra Syria lager det. Her kan du lære mye, og samtidig lære bort mye!

Husk at også norsk mat bør serveres; kjøttkaker med brun saus, fårikål og fiskeboller er noen av rettene som er typisk norske. Brunost og brødskive er også typisk norsk mat.