Bioenergi (ungdomstrinnet)
Formål
Formålet med opplegget er at elevene skal tilegne seg kunnskap om bioenergi og hvorfor dette er en fornybar energikilde.
Kompetansemål
Naturfag
- Gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
-
Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Norsk
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Gjennomføring av undervisningen
Dette er et opplegg som kan gjennomføres på 1-2 undervisningstimer. I første del av opplegget skal elevene individuelt reflektere rundt fornybar energi og bioenergi. Diskuter svarene i plenum med et spesielt fokus på elevenes tanker rundt bioenergi som en fornybar energikilde. I fordypningsoppgaven skal elevene lage en presentasjon eller plakat om bioenergi. Dette kan gjøres i grupper, par eller individuelt.
Elevoppgaver
Refleksjonsspørsmål
Lag et tankekart hvor «fornybar energi» står i midten. Arbeid individuelt med spørsmålene under.
- Hva tenker du når du hører ordene «fornybar energi»?
- Hva skal til for at energi er fornybar?
- Hva slags former for fornybar energi har vi?
- Hva tenker du når du hører ordet «bioenergi»?
Diskuter svarene i plenum.
Fordypningsoppgave
Lag en presentasjon om bioenergi. Ta utgangspunkt i punktene under.
- Forklar hva som menes med at bioenergi er fornybar.
- Forklar hvordan bioenergi lages.
- Undersøk hvordan fornybar energi skiller seg fra ikke-fornybar energi.
- Undersøk om det finnes noen ulemper med bruken av bioenergi.