Rydd i nabolaget ditt

Ingen kan ta alt, men alle kan ta litt! Hvis alle hadde plukket litt søppel hver dag ville det ikke vært noe søppel i grøftekanter eller på fortauet.

Mange synes nok det er litt ekkelt å plukke andres søppel, men søppel ødelegger naturen og kan være farlig for dyr å spise. Alt du trenger å gjøre er å ha en liten plastpose, og plukke søppel som ikke ligger i søppelkassen.

Hvis du ser søppel som kan være farlig, giftig eller lignende, er det viktig at du lar dette være. Ta kontakt med kommunen, slik at de kan plukke det opp med riktig utstyr.

Du kan gjøre dette på vei til og fra skolen, utenfor huset ditt eller skolen din, på vei til en venn eller fritidsaktivitet – når som helst. Du kan også invitere andre på en ryddedag, så du har selskap. Selv om det ikke er noe morsomt å plukke søppel blir det veldig fint og ryddig etterpå.

Du kan også delta på strandryddedagen, som er i mai. Søk på internett og finn ut hvilken dato og hvor du skal rydde.

Alle har tid til å rydde i 10 minutter – gjør det du også!