Smuldrepai med ville bær

Formålet med opplegget er at elevene skal bruke bær fra nærområdet til matlaging og undersøke hvilke næringsstoffer bærene inneholder.

Mat og helse

• Bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • Vise samanhengar mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse

Dette er et opplegg som vil kunne gjennomføres i løpet av en undervisningstime hvis man velger å bruke kjøpte bær. Hvis opplegget gjennomføres på sensommeren kan man ta med elevene ut i skogen for å plukke bær til paien. Man kan selv velge hvilke bær man bruker og kan enkelt endre oppskriften slik at det passer med bærene dere har plukket. Hvis dere har lyst til å eksperimentere kan dere lage smør til paien med noen enkle hopp og sprett! Avslutningsvis skal elevene individuelt eller i par arbeide med fordypningsoppgaven når kaken står i ovnen.

• Gå ut et sted i nærområdet hvor dere vet at det er bær.
  • Plukk omtrent 800 gram med bær per gruppe.

Oppskrift

Ingredienser:

• 200 gram smør
  • 4 dl lettkokte havregryn
  • 2 dl hvetemel
  • 2 dl brunt sukker
  • 400 gram bringebær
  • 400 gram blåbær
  • 1 spiseskje potetmel

Fremgangsmåte:

• Sett en stekerist nederst i ovnen. Skru på ovnen, og sett på 200 grader med over- og undervarme. Da vil kaken bli stekt fra begge sider, og bli ordentlig gjennomstekt.
  • Ha smøret i en kjele, og smelt det på lav varme. Det tar litt tid, men da blir det ikke brent. Når smøret har smeltet kan du skru av platen og trekke kjelen til side.
  • Mål opp havregryn og hvetemel, og ha det i en bolle. Mål opp brunt sukker og ha det i samme bolle. Med rene hender kan du blande dette godt sammen oppi bollen.
  • Hell det smeltede smøret oppi bollen med havregryn, hvetemel og brunt sukker. Rør med en sleiv til alt er godt blandet.
  • Hell bringebær og blåbær i en ildfast form. Pass på at den er stor nok. Ha potetmel over bærene, og rør det godt sammen.
  • Nå kan du helle deigen over bærene. Fordel deigen utover, slik at det blir som et lokk over bærene.
  • Sett formen inn i ovnen, og stek kaken i 30 minutter. Husk å bruke grytekluter og gryteunderlag når du tar kaken ut av ovnen, så du ikke brenner deg.
  • La kaken hvile i 5 minutter før du serverer. Iskrem, vaniljesaus eller krem smaker kjempegodt til!

Bruk internett for å finne svar på spørsmålene.

• Hva slags næringsstoffer inneholder bærene dere har brukt i paien?
  • Er dette næringsstoffer som er viktig for kroppen? Begrunn svaret.

Diskuter svarene i plenum eller grupper.