Følg et tre gjennom året
Formål
Formålet med opplegget er at elevene skal tilegne seg kunnskap om hvordan et tre endrer seg gjennom de fire årstidene.
Kompetansemål
Naturfag
- Oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
- Utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
- Presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
Norsk
-
Lage tekster som kombinerer skrift med bilder
-
Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
Gjennomføring av opplegget
Dette er et opplegget som strekker seg over et helt skoleår. Elevene skal observere, registrere og beskrive endringene som skjer med et tre gjennom alle de fire årstidene. Opplegget skal munne ut i en plakat hvor elevene presenterer sine funn fra prosjektet.
Elevoppgaver
Oppstart på sensommeren
La elevene gå ut i skogen eller nærområdet for å se på ulike trær. Hver elev velger seg ut et tre som de ønsker å observere i prosjektet. Tips! La elevene markere treet de har valgt ut, men pass på at dere ikke skader det.
- Bruk bøker eller internett for å undersøke hvilken sort treet er, hvordan det ser ut og hva som skal til for at treet skal vokse
Observasjon i løpet av året
Gjennom de fire årstidene skal elevene ut for å observere og innhente informasjon om det treet de har valgt.
- Etter hver gang dere er ute og observerer, skal elevene tegne treet og beskrive det med noen punkter.
- I de periodene treet har blader kan dere også plukke blader som dere kan presse.
Avslutning av prosjektet
Når elevene har vært gjennom alle årstidene skal de lage en plakat.
- Plakaten skal kombinere de ulike arbeidene elevene har gjort gjennom året.