Fra gården til matbordet

Formålet med opplegget er at elevene skal tilegne seg kunnskap om kjøtt, egg og meieriprodukter og hvordan disse produktene kan anvendes.

Mat og helse

• Fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa
  • Lage enkle måltid og bidra til å skape ei triveleg ramme rundt måltid saman med andre
  • Bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging

Norsk

• Utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
  • ​Kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster

Dette er et tverrfaglig opplegg som vil gå over 2-3 undervisningstimer. Som en oppstart kan det være lurt at elevene undersøker hvilke norske matvarer de har i sitt eget kjøleskap. På skolen skal elevene ta i bruk faktaarkene om dyr eller de ulike faktaheftene i arbeidet med oppgavene. I fordypningsoppgaven skal elevene lage en oppskrift med utgangspunkt i matvaren de har arbeidet med og skrive en tekst om matvaren. I siste økt kan du som lærer lese gjennom anbefalingene elevene har skrevet, og velge ut en av oppskriftene som dere skal lage på skolen.

Hjemmeoppgaver

Undersøk hva slags kjøtt, egg- og meieriprodukter du har i ditt eget kjøleskap.

• Noter ned tre matvarer du har funnet.
  • Lag en tegning av de tre matvarene.

Arbeid videre med hjemmeoppgavene om kjøtt-, egg- og meieriprodukter som du fant i kjøleskapet. Velg deg ut én matvare som du vil jobbe videre med.

• Hvilket dyr kommer matvaren fra?
  • Er det en sunn matvare. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Finn tre eksempler på sunne matretter som matvaren kan brukes i.

Velg en av de tre matrettene du har funnet.

• Bruk internett for å finne en oppskrift til den valgte matretten. Skriv av oppskriften på et eget ark (her kan du gjerne endre noe i oppskriften for å lage den til din egen).
  • Tegn et bilde til oppskriften.
  • Skriv en kort tekst hvor du forteller hvorfor du anbefaler denne oppskriften og hvorfor den er bra for helsa.